top of page
  • owwwla

Konfiguracja usługi GA4 - checklista

Zaktualizowano: 19 sie 2022

Znamy już datę zakończenia działania Universal Analytics (1 lipca 2023). Jeśli zbierasz dane, używając tego narzędzia, to wiesz, że pojawił się 'deadline', czyli to, co mobilizuje bezwzględnie to podjęcia działania. Pora włączyć nową wersję Analytics - GA4. Najlepiej na początku równolegle do tej używanej obecnie, żeby oswoić się z nowym narzędziem i tym, jak ono działa. Zalecane jest prowadzenie równoległego zbierania danych przez pełny rok, żeby móc porównać modele działania. Ale do tego trzeba zacząć od prawidłowego skonfigurowania usługi, w czym pomoże checklista. Do każdego punktu dopisałam krótką informację, która pozwoli zrozumieć, do czego dane ustawienie służy.


Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest GA4, to najpierw zajrzyj tu: GA4, czyli co Ci się tu spodoba. A zaraz potem zapraszam do checklisty. Możesz iść po kolei lub wskakiwać bezpośrednio do wybranych punktów:


Sprawdź, czy zbierają się dane

Upewnij się, że wiesz, w jaki sposób kod jest zaimplementowany do witryny

Upewnij się, że włączony jest pomiar zaawansowany (enhanced measurement)

Ustaw odpowiednią strefę czasową

Ustaw odpowiednią walutę

Wybierz okres przechowywania danych

Wybierz model atrybucji (a co to?)

Zdecyduj, kto ma mieć dostęp do usługi (czy konta?) i w jakim zakresie

Skonfiguruj filtry

Tożsamość raportowania (report identity)

Ustal swoje mikro i makro konwersje - kluczowe!

Dodaj niestandardowe wymiary i dane (custom dimensions and metrics)

Raportowanie Ecommerce

Uzupełnij listę wykluczeń witryn odsyłających aka "niechcianych odesłań"

Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Big Query

Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Google Ads

Aktywuj Google Signals

Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Merchant Center

Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Google Search Console

Włącz raporty dla Google Search Console


Sprawdź, czy zbierają się dane

Jeśli wchodzisz do swojej usługi GA4 po tym, jak została założona i połączona z witryną, to upewnij się, że dane się zbierają. Wystarczy zajrzeć na Stronę główną (Home) (screenshot), gdzie widać ruch z ostatniego okresu (domyślnie to... dni). Dzięki temu dowiesz się, jaki jest Twój następny krok - konfiguracja usługi czy implementacja kodu ;)





Upewnij się, że wiesz, w jaki sposób kod jest zaimplementowany do witryny


A co za tym idzie, w jaki sposób będziesz mogła / mógł dalej rozwijać badanie ruchu (kliknięcia, przesyłanie formularzy, ecommerce). System powinien być spójny, żeby można było się po nim sprawnie poruszać oraz żeby każda nowa osoba, która będzie miała coś do zrobienia przy mierzeniu danych z witryny, mogła się łatwo zorientować w tym jak działa (ewentualnie Ty po sześciu miesiącach niezaglądania tam). Jakie są metody? Wtyczki / moduły / integracje wbudowane w panel administracyjny witryny (jeśli masz sklep, to zwróć uwagę, czy oprócz mierzenia ruchu na stronach zbiera też dane ecommerce). Inną opcją jest implementowanie wszystkiego przez JavaScript w kodzie strony. W tym wypadku przyda Ci się osoba pisząca kod do implementowania zdarzeń śledzących na przykład przesłania formularzy. Coraz popularniejszą (i moją ulubioną) metodą jest implementacja kodów przez Menedżera Tagów Google (GTM). W tej sytuacji w kod witryny trzeba zaimplementować GTM (bezpośrednio lub przez wtyczkę / moduł / integrację), a w kontenerze GTM ustawiać tagi mierzące wszystko, czego potrzebujesz, włącznie z pikselem Facebooka, Intagrama, Hotjarem czy Google Optimize.


Upewnij się, że włączony jest pomiar zaawansowany (enhanced measurement)


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Strumienie danych > Pomiar zaawansowany


To ustawienie jest domyślnie włączone. GA4 zbiera dane o różnych interakcjach z witryną, w tym: wyświetlenie strony, kliknięcia, przewijanie strony, kliknięcia wychodzące, wyszukiwanie w witrynie, interakcje z filmem, pobranie pliku . Są one jednak zbierane hurtowo, bez rozróżnienia na szczegóły i żeby je rozróżnić w raportach trzeba sobie zdarzenia zmodyfikować.



Ustaw odpowiednią strefę czasową


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia usługi > Strefa czasowa raportowania


Dlaczego to ma znaczenie? Jeśli będziesz mieć Los Angeles, choć stronę odwiedzają głównie mieszkańcy Polski, to wyjdzie Ci z raportów, że większość z nich cierpi na bezsenność, bo oglądają ją w nocy ;)


Ustaw odpowiednią walutę


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia usługi > Waluta wyświetlana jako


Jeśli masz możliwość zakupu on-line, to pewnie nie wątpisz, że porządek w tej kwestii się przyda. Ale nawet, jeśli nie prowadzisz sklepu, za to korzystasz z płatnych reklam w Google Ads, to dane dotyczące ich kosztu będą importowanie do raportów Analytics. W takiej sytuacji kwoty z waluty używanej w Ads zostaną przeliczone według średniego kursu z poprzedniego dnia i wpisane w takiej sumie do Analytics. W praktyce może to oznaczać, że płacąc za reklamy w złotówkach, zobaczysz ich przybliżony koszt w dolarach (domyślna waluta) po stronie GA4.


Wybierz okres przechowywania danych


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia danych > Przechowywanie danych


Możesz wybrać 2 miesiące lub 14 miesięcy. Co dalej? Masz czas do lipca 2023, żeby obmyśleć system archiwizowania danych z dłuższego okresu. Najpopularniejszą metodą wydaje się w tej chwili przechowywanie w chmurze Google (BigQuery), ale wybór należy do Ciebie.


Wybierz model atrybucji (a co to?)


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia atrybucji


"Model atrybucji jest regułą albo zbiorem reguł, które określają sposób przypisywania sprzedaży i konwersji do punktów kontaktu na ścieżkach konwersji. Na przykład atrybucja Ostatnia interakcja powoduje przypisanie sprzedaży lub konwersji w całości do ostatnich punktów kontaktu (tj. kliknięć), bezpośrednio przed sprzedażą lub konwersją. Atrybucja Pierwsza interakcja powoduje przypisanie sprzedaży lub konwersji w całości do punktów kontaktu na początku ścieżki konwersji. Są to dwa przykładowe modele atrybucji." (źródło: https://support.google.com/analytics/answer/6086214?hl=pl)

Modele atrybucji to duży temat, który warto sobie przemyśleć, biorąc pod uwagę sposób, w jaki Twoi odbiorcy stykają się z Twoją witryną / aplikacją. Szczegóły modeli omówiono tu: https://support.google.com/analytics/answer/1662518


Zdecyduj, kto ma mieć dostęp do usługi (czy konta?) i w jakim zakresie


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Zarządzanie dostępem do usługi


Są cztery standardowe role, czyli Administrator, Edytujący, Analityk i Przeglądający. Opisy każdej z ról znajdziesz przy jej nazwie w ustawieniach. Poza nimi pojawiła się nowość, czyli ograniczenia danych (tylko usługi GA4). Niezależnie od przypisanej powyżej roli, możesz każdemu użytkownikowi dodać "Brak danych o koszcie" lub / i "Brak danych o przychodach". Tylko pamiętaj, że Administrator sam może sobie takie ograniczenie zmienić, bo ma dostęp do wszystkiego.