• owwwla

Konfiguracja usługi GA4 - checklista

Zaktualizowano: 19 sie

Znamy już datę zakończenia działania Universal Analytics (1 lipca 2023). Jeśli zbierasz dane, używając tego narzędzia, to wiesz, że pojawił się 'deadline', czyli to, co mobilizuje bezwzględnie to podjęcia działania. Pora włączyć nową wersję Analytics - GA4. Najlepiej na początku równolegle do tej używanej obecnie, żeby oswoić się z nowym narzędziem i tym, jak ono działa. Zalecane jest prowadzenie równoległego zbierania danych przez pełny rok, żeby móc porównać modele działania. Ale do tego trzeba zacząć od prawidłowego skonfigurowania usługi, w czym pomoże checklista. Do każdego punktu dopisałam krótką informację, która pozwoli zrozumieć, do czego dane ustawienie służy.


Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest GA4, to najpierw zajrzyj tu: GA4, czyli co Ci się tu spodoba. A zaraz potem zapraszam do checklisty. Możesz iść po kolei lub wskakiwać bezpośrednio do wybranych punktów:


Sprawdź, czy zbierają się dane

Upewnij się, że wiesz, w jaki sposób kod jest zaimplementowany do witryny

Upewnij się, że włączony jest pomiar zaawansowany (enhanced measurement)

Ustaw odpowiednią strefę czasową

Ustaw odpowiednią walutę

Wybierz okres przechowywania danych

Wybierz model atrybucji (a co to?)

Zdecyduj, kto ma mieć dostęp do usługi (czy konta?) i w jakim zakresie

Skonfiguruj filtry

Tożsamość raportowania (report identity)

Ustal swoje mikro i makro konwersje - kluczowe!

Dodaj niestandardowe wymiary i dane (custom dimensions and metrics)

Raportowanie Ecommerce

Uzupełnij listę wykluczeń witryn odsyłających aka "niechcianych odesłań"

Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Big Query

Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Google Ads

Aktywuj Google Signals

Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Merchant Center

Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Google Search Console

Włącz raporty dla Google Search Console


Sprawdź, czy zbierają się dane

Jeśli wchodzisz do swojej usługi GA4 po tym, jak została założona i połączona z witryną, to upewnij się, że dane się zbierają. Wystarczy zajrzeć na Stronę główną (Home) (screenshot), gdzie widać ruch z ostatniego okresu (domyślnie to... dni). Dzięki temu dowiesz się, jaki jest Twój następny krok - konfiguracja usługi czy implementacja kodu ;)





Upewnij się, że wiesz, w jaki sposób kod jest zaimplementowany do witryny


A co za tym idzie, w jaki sposób będziesz mogła / mógł dalej rozwijać badanie ruchu (kliknięcia, przesyłanie formularzy, ecommerce). System powinien być spójny, żeby można było się po nim sprawnie poruszać oraz żeby każda nowa osoba, która będzie miała coś do zrobienia przy mierzeniu danych z witryny, mogła się łatwo zorientować w tym jak działa (ewentualnie Ty po sześciu miesiącach niezaglądania tam). Jakie są metody? Wtyczki / moduły / integracje wbudowane w panel administracyjny witryny (jeśli masz sklep, to zwróć uwagę, czy oprócz mierzenia ruchu na stronach zbiera też dane ecommerce). Inną opcją jest implementowanie wszystkiego przez JavaScript w kodzie strony. W tym wypadku przyda Ci się osoba pisząca kod do implementowania zdarzeń śledzących na przykład przesłania formularzy. Coraz popularniejszą (i moją ulubioną) metodą jest implementacja kodów przez Menedżera Tagów Google (GTM). W tej sytuacji w kod witryny trzeba zaimplementować GTM (bezpośrednio lub przez wtyczkę / moduł / integrację), a w kontenerze GTM ustawiać tagi mierzące wszystko, czego potrzebujesz, włącznie z pikselem Facebooka, Intagrama, Hotjarem czy Google Optimize.


Upewnij się, że włączony jest pomiar zaawansowany (enhanced measurement)


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Strumienie danych > Pomiar zaawansowany


To ustawienie jest domyślnie włączone. GA4 zbiera dane o różnych interakcjach z witryną, w tym: wyświetlenie strony, kliknięcia, przewijanie strony, kliknięcia wychodzące, wyszukiwanie w witrynie, interakcje z filmem, pobranie pliku . Są one jednak zbierane hurtowo, bez rozróżnienia na szczegóły i żeby je rozróżnić w raportach trzeba sobie zdarzenia zmodyfikować.



Ustaw odpowiednią strefę czasową


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia usługi > Strefa czasowa raportowania


Dlaczego to ma znaczenie? Jeśli będziesz mieć Los Angeles, choć stronę odwiedzają głównie mieszkańcy Polski, to wyjdzie Ci z raportów, że większość z nich cierpi na bezsenność, bo oglądają ją w nocy ;)


Ustaw odpowiednią walutę


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia usługi > Waluta wyświetlana jako


Jeśli masz możliwość zakupu on-line, to pewnie nie wątpisz, że porządek w tej kwestii się przyda. Ale nawet, jeśli nie prowadzisz sklepu, za to korzystasz z płatnych reklam w Google Ads, to dane dotyczące ich kosztu będą importowanie do raportów Analytics. W takiej sytuacji kwoty z waluty używanej w Ads zostaną przeliczone według średniego kursu z poprzedniego dnia i wpisane w takiej sumie do Analytics. W praktyce może to oznaczać, że płacąc za reklamy w złotówkach, zobaczysz ich przybliżony koszt w dolarach (domyślna waluta) po stronie GA4.


Wybierz okres przechowywania danych


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia danych > Przechowywanie danych


Możesz wybrać 2 miesiące lub 14 miesięcy. Co dalej? Masz czas do lipca 2023, żeby obmyśleć system archiwizowania danych z dłuższego okresu. Najpopularniejszą metodą wydaje się w tej chwili przechowywanie w chmurze Google (BigQuery), ale wybór należy do Ciebie.


Wybierz model atrybucji (a co to?)


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia atrybucji


"Model atrybucji jest regułą albo zbiorem reguł, które określają sposób przypisywania sprzedaży i konwersji do punktów kontaktu na ścieżkach konwersji. Na przykład atrybucja Ostatnia interakcja powoduje przypisanie sprzedaży lub konwersji w całości do ostatnich punktów kontaktu (tj. kliknięć), bezpośrednio przed sprzedażą lub konwersją. Atrybucja Pierwsza interakcja powoduje przypisanie sprzedaży lub konwersji w całości do punktów kontaktu na początku ścieżki konwersji. Są to dwa przykładowe modele atrybucji." (źródło: https://support.google.com/analytics/answer/6086214?hl=pl)

Modele atrybucji to duży temat, który warto sobie przemyśleć, biorąc pod uwagę sposób, w jaki Twoi odbiorcy stykają się z Twoją witryną / aplikacją. Szczegóły modeli omówiono tu: https://support.google.com/analytics/answer/1662518


Zdecyduj, kto ma mieć dostęp do usługi (czy konta?) i w jakim zakresie


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Zarządzanie dostępem do usługi


Są cztery standardowe role, czyli Administrator, Edytujący, Analityk i Przeglądający. Opisy każdej z ról znajdziesz przy jej nazwie w ustawieniach. Poza nimi pojawiła się nowość, czyli ograniczenia danych (tylko usługi GA4). Niezależnie od przypisanej powyżej roli, możesz każdemu użytkownikowi dodać "Brak danych o koszcie" lub / i "Brak danych o przychodach". Tylko pamiętaj, że Administrator sam może sobie takie ograniczenie zmienić, bo ma dostęp do wszystkiego.





Skonfiguruj filtry


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia danych > Filtry danych


Tu możesz aktywować lub testować dwa rodzaje ruchu: wewnętrzny i deweloperski (osób pracujących przy budowie / zmianach w witrynie). Możesz zdefiniować, jakie IP należą do ruchu wewnętrznego w trochę innym miejscu:

Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Strumienie danych > Więcej ustawień tagowania > Definiowanie ruchu wewnętrznego


Na razie nie ma innych filtrów dostępnych, ale te kwestie na pewno będą się zmieniać.


Tożsamość raportowania (report identity), czyli zdecyduj, w jaki sposób GA ma identyfikować indywidualnych użytkowników (nie, nie, żadnych danych wrażliwych tam nie ma)


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Tożsamość na potrzeby raportowania


Tu decydujesz, czy zbierasz dane o działaniach w Twojej witrynie na podstawie ID użytkownika (wtedy musisz skonfigurować jego zbieranie) czy na podstawie urządzenia. Jeśli na podstawie ID użytkownika, to Analytics będzie łączył zdarzenia z różnych urządzeń, co pozwoli Ci stworzyć raport pokazujący, w jaki sposób użytkownik się zachowuje, np. w tygodniu wchodzi z desktopów, a w weekendy zawsze z urządzeń mobilnych, ale to ten sam odwiedzający. W przypadku drugiej opcji zdarzenia są identyfikowane tylko na podstawie ID urządzenia, czyli zbierasz osobno dane o wejściach użytkownika z jego desktopu (w dni robocze) oraz osobno o wejściach z mobilnego urządzenia (w weekendy) - nie masz podstaw do połączenia ich z tą samą osobą. Ale może tego nie potrzebujesz, więc nie ma stresu.


Ustal swoje mikro i makro konwersje - kluczowe!


Tego nie znajdziesz w GA4, kiedy zaczynasz pracę. Musisz wykonać zadanie domowe / pracowe i ustalić, które działania w witrynie są istotne z punktu widzenia jej działania. W sklepie na przykład mikro konwersją będzie dodanie do koszyka, a makro konwersją zakup. W witrynie służącej do kontaktów mikro konwersją jest wejście na stronę Kontakt lub kliknięcie w numer telefonu, a makro konwersją wysłanie formularza.


Kiedy już określisz konwersje, zacznij je monitorować (np. korzystając z GTM). Każda z nich zostanie odnotowana na liście zdarzeń. Tam możesz zaznaczyć, które z nich mają być potraktowane jako konwersje i od tej chwili pojawią się one w raportach jako konwersje, a ponadto GA4 będzie brało je pod uwagę, analizując dane i rekomendując Ci dalsze ustawienia.


Gdzie znajdziesz? [menu po lewej] Konfiguracja > Zdarzenia






Dodaj niestandardowe wymiary i dane (custom dimensions and metrics)


Gdzie znajdziesz? [menu po lewej] Konfiguracja > Definicje niestandardowe


Przesyłając zdarzenia do GA4, możesz do nich dołączać wymiary i dane niestandardowe. Na przykład mierzyć kliknięcia w przyciski nawigacji i do każdego dołączać "kategorię" "nawigacja". Musisz ten wymiar ("kategoria") zarejestrować w GA4, żeby móc go potem wykorzystać w raportach (jako wymiar dodatkowy lub element w samodzielnie budowanym raporcie).

Warto sprawdzić, czy dany parametr nie jest zbierany przez GA4 i jaką ma nazwę. Przykładem nieoczywistym jest "page_location", które oznacza adres URL.

Możesz również wysyłać do GA4 zdarzenia, które są automatycznie zbierane, ale dodać do nich dodatkowe wymiary - wtedy wszystkie dane połączą się w raportach w całość.


Raportowanie Ecommerce


Tu nie trzeba właczać raportowania Ecommerce ani ulepszonego Ecommerce. W raportach automatycznie zaznaczone jest zdarzenie "purchase" (czyli zakup) jako konwersja. ALE trzeba sobie samemu stworzyć raport lejka zakupowego i inne pożyteczne, np. takie prezentujące ID transakcji i najlepiej sprzedające się się produkty. Zrobisz to w sekcji "Eksplorowanie".





Uzupełnij listę wykluczeń witryn odsyłających aka "niechcianych odesłań"


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Strumienie danych > Skonfiguruj ustawienia tagów > Ustawienia > Pokaż wszystko > Lista niechcianych witryn odsyłających


Jeśli korzystasz z zewnętrznych serwisów płatnościowych lub rezerwacyjnych (np. blik.com, paypal.com, strony banków), z których Twoi klienci wracają do Ciebie po potwierdzenie wykonania zakupu lub rezerwacji, to nie chcesz znaleźć w raportach informacji o tym, że wszystkie konwersje są z banku lub serwisu rezerwacyjnego, tylko z prawdziwego źródła / medium. W tym celu wpisz domeny tych zewnętrznych serwisów na listę niechcianych witryn odsyłających.


Ważne: Jeśli prowadzisz swoją witrynę z wykorzystaniem dwóch domen (znane jako "śledzenie w wielu witrynach" lub "cross-domain tracking"), to już nie dodajesz ich nazw do tych "niechcianych" witryn odsyłających. W tym samym miejscu znajdziesz "Konfigurowanie domen", czyli idziesz do: Administracja > Usługa > Strumienie danych > Więcej ustawień tagowania > Konfigurowanie domen. W przypadku GA4 to jedyne miejsce, w którym konfigurujesz śledzenie w wielu witrynach, bo już nie trzeba modyfikować do tego kodu Analytics.


Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Big Query


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Połączenia z BigQuery


Jak zawsze w narzędziach Google, musisz mieć rolę administratora na obu kontach, które chcesz połączyć, w ramach jednego konta Google (np. owwwla@gmail.com).


Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Ads


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Połączenia z Google Ads


Jak zawsze w narzędziach Google, musisz mieć rolę administratora na obu kontach, które chcesz połączyć, w ramach jednego konta Google (np. owwwla@gmail.com).


Aktywuj Google Signals


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Ustawienia danych > Gromadzenie danych


Google Signals odpowiada za powiązanie danych w Analytics z innymi danymi z kont Google (np. dane demograficzne czy aktywność w YouTube). Jeśli chcesz korzystać z list odbiorców z GA4 w Ads i przesyłać dane między tymi kontami, to musisz aktywować Google Signals. Jeśli nie masz potrzeby zbierania szczegółowych danych o odbiorcach, zostaw tę opcję nieaktywną.


Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Merchant Center


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Merchant Center


Jak zawsze w narzędziach Google, musisz mieć rolę administratora na obu kontach, które chcesz połączyć, w ramach jednego konta Google (np. owwwla@gmail.com).


Ta integracja pozwoli GA4 zabierać w raportach dane o wejściach z platformy "Bezpłatne informacje w Zakupach Google". Z kolei z Analytics do Merchant Center eksportowane są dane o konwersji zakupu ("purchase") dotyczące produktów klikniętych na tej platformie. Dobra wymiana danych, żebyś mogła / mógł połączyć elementy w pełniejszy obraz.


Łączenie z zewnętrznymi narzędziami: Google Search Console


Gdzie znajdziesz? Administracja > Usługa > Połączenia z Google Search Console


Jak zawsze w narzędziach Google, musisz mieć rolę administratora na obu kontach, które chcesz połączyć, w ramach jednego konta Google (np. owwwla@gmail.com).


Ważne: W tej chwili można przyłączyć tylko jedną usługę Search Console do jednej usługi GA4.


Włącz raporty dla Google Search Console


Gdzie znajdziesz? [menu po lewej] Raporty > Biblioteka


Kiedy podłączysz swoje Search Console do GA4, to dane będą odczytywane, ale niewidoczne po stronie raportów. Musisz włączyć kolekcję raportów Search Console z Bibliotece. Wejdź do środka i wybierz, które raporty chcesz zbierać, np. Temat: Ruch organiczny: raport główny: Przegląd, raport szczegółowy: Strony i ekrany. Lub Temat: Pozyskiwanie: raport główny: Przegląd, raport szczegółowy: Pozyskiwanie ruchu: Sesja - źródło / medium. Zapisz i nie zapomnij opublikować kolekcji.


Wybrane raporty zobaczysz w sekcji w lewym menu: Raporty > Search Console.





To tyle w temacie podstawowej konfiguracji. Do zaawansowanych elementów należy dostosowanie istniejących oraz stworzenie nowych raportów w takiej formie, żeby odpowiadała ona Twoim obecnym potrzebom analizy danych, dzięki czemu po przejściu z Universal Analytics na GA4 nie utracisz nic z dotychczasowej formy raportowania. O tym będzie jeszcze kilka artykułów, więc zaglądaj tu lub zapisz się na stronie Bazy wiedzy, żeby dostawać powiadomienia.


Jeśli czujesz, że potrzebna Ci jeszcze poważna rozmowa na temat ustawień, że temat Cię przerasta lub że nie masz czasu bawić się w te wszystkie szczegóły, to napisz do mnie lub zadzwoń, a pomogę Ci się z tym uporać.


Materiały dodatkowe (kliknij, żeby przejść)


Baza wiedzy:

GA4, czyli co Ci się tu spodoba


Dokumentacja Google:

[GA4] Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym

BigQuery pricing

Model atrybucji

Omówienie modelu atrybucji

[GA4] Tożsamość raportowania