top of page
  • owwwla

Klocki dla dużych, czyli 6 segmentów, które Ci się przydadzą

Zaktualizowano: 17 wrz 2021

Ten artykuł jest uzupełnieniem wcześniejszych tekstów poświęconych tworzeniu persony i działaniom z odbiorcami w Google Analytics. Jeśli jeszcze ich nie znasz, to zajrzyj i przeczytaj: Dlaczego moi odbiorcy to wielkie Persony? oraz Jak stworzyć swojego bohatera (w czym pomoże Analytics).

Przykłady konfiguracji zostały opracowane dla Universal Analytics.


Jak już wiesz, do zrozumienia swoich odbiorców oraz do sprawdzania swoich wyobrażeń dotyczących ich działań w Twojej witrynie, przydatne są segmenty. Czytając ten artykuł uporządkujesz sobie informacje na ich temat i poznasz segmenty, które na pewno Ci się przydadzą, a może również zainspirują do dalszej „twórczości”. Jeśli szukasz już konkretnych rozwiązań, wejdź bezpośrednio do interesującej Cię części.


Co to są segmenty

Limity segmentów

Do czego używamy segmentów

Segmenty, które Ci się przydadzą

Segment persony

Segment użytkowników z mediów społecznościowych

Segment wykluczający spam

Segment użytkowników zalogowanych

Segment czytelników bloga do sprawdzania konwersji

Segment porzuconych koszyków z raportów e-commerce

Porównywanie danych w raportach

Udostępnianie segmentów

Dostępność segmentów na koncie

Edycja segmentów

Ponadto


Co to są segmenty


Zacznijmy od początku. Dokumentacja Google podaje, że

„Segment jest podzbiorem danych Analytics. Mogą to być np. użytkownicy z danego kraju lub miasta wydzieleni z całego zbioru Twoich użytkowników albo użytkownicy, którzy kupili określone produkty lub odwiedzili konkretną stronę w witrynie.”

W praktyce oznacza to, że określasz cechy, jakimi ma się charakteryzować interesująca Cię grupa odbiorców, i ze wszystkich danych zebranych w jednym widoku Analyticsa wybierane są te spełniające podane warunki. Możesz sobie to też wyobrazić jako rodzaj sita z otworami o określonym kształcie. Do przygotowanego naczynia-segmentu wpadną tylko te, które przejdą przez wybrane przez Ciebie sito.

Uwaga: w tym artykule omawiam tylko segmenty użytkowników. Jeśli interesują Cię segmenty konwersji, to zapraszam do dokumentacji Google (link pod artykułem).


Limity segmentów


Jak wszystko, również segmentów można stworzyć ograniczoną liczbę. Na szczęście limity są wysokie, więc nie musisz się nimi zbyt szybko martwić. Zależą one jednak od tego, w jaki sposób „dzielisz” się segmentami, dlatego o nich wspomnę.


Jeśli segmenty są ustawione jako dostępne dla jednego użytkownika na każdym widoku danych Universal Analytics, to może być ich 1000. (Dostępność segmentu: Mogę zastosować / edytować segment w każdym widoku danych.)


Jeśli segmenty są dostępne tylko dla jednego użytkownika tylko w jednym widoku danych, to może być ich maksymalnie 100. (Dostępność segmentu: Mogę zastosować / edytować segment w tym widoku danych.)


Jeśli segmenty są dostępne dla wszystkich użytkowników w tylko w jednym widoku danych, to może być ich maksymalnie 100. (Dostępność segmentu: Współpracownicy i ja możemy zastosować / edytować segment w tym widoku danych.)


Maksymalny zakres dat dla segmentów opartych na użytkownikach (czyli wszystkie omawiane tutaj) to 93 dni. Jeśli wybierzesz dłuższy okres, to zostanie on automatycznie skrócony do 93 dni.


Pamiętaj również, że segmentów nie zastosujesz w raportach związanych z kosztami Ads ani w raportach ścieżek wielokanałowych. Do tych drugich przydadzą Ci się segmenty konwersji (link pod artykułem).


Do czego używamy segmentów


Skoro już wiesz, czym są i ile możesz ich stworzyć, to warto jeszcze wiedzieć, do czego posłużą. Segmenty jako podzbiory służą do porównywania danych względem innych części zbioru danych lub całości. W praktyce wygląda to tak, że wchodzisz do raportu, na przykład Zachowanie > Zawartość witryny > Wszystkie strony, i do segmentu Wszyscy użytkownicy, który pokazywany jest domyślnie, dodajesz na przykład Użytkownicy zalogowani. Raport się aktualizuje i pokazuje Ci dane dotyczące obu grup odbiorców, a Ty widzisz, jak aktywni byli zalogowani użytkownicy i czy dokonali wielu konwersji i jakiego rodzaju. Widzisz, które strony były przez nich wyświetlane najczęściej, jak długo trwały sesje i czy współczynnik odrzuceń jest na zadowalającym poziomie.


W jednym raporcie możesz użyć do czterech segmentów, a kiedy przejdziesz do kolejnego raportu, segmenty pozostaną z Tobą. Nie znikną, dopóki ich osobiście nie wyłączysz lub nie wyjdziesz z Analyticsa.


Segmenty, które Ci się przydadzą


Przejdźmy teraz do przykładów. Poniżej znajdziesz konfigurację i opisy zastosowania pięciu segmentów, które Ci się przydadzą.


1. Segment persony


Jeśli już masz swoją personę (lub kilka), to stwórz jej „analyticsowy obraz”. Ja skorzystam z persony o imieniu Daan, która powstała w artykule Jak stworzyć swojego bohatera (w czym pomoże Analytics) dla Moniki, nauczycielki języka norweskiego. Zacznijmy od tego, jak „przetłumaczyć” dane z persony na konfigurację segmentu.


Wiek: 30 => Dane demograficzne > Wiek 24-34

Płeć: mężczyzna => Dane demograficzne > Płeć Male

Lokalizacja: Rotterdam (Holandia) => Dane demograficzne > Lokalizacja Netherlands (można też miasto Rotterdam)

Język: angielski => Dane demograficzne > Język zawiera en

Zawód: architekt

Dochód: 75 000 EUR / rok

Zainteresowania: współczesna architektura, turystyka górska

Wartości: otwartość na różnorodność kulturową, swoboda podróżowania




Jak stworzyć taki segment?


Wejdź do Administracja > (prawa kolumna) Widok > Segmenty > + NOWY SEGMENT


Z kolumny rodzajów warunków po lewej wybierz Dane demograficzne i w środkowej części zaznacz wszystkie warunki, czyli wiek, płeć, język, lokalizacja.

W prawej kolumnie zobaczysz podsumowanie wszystkich wybranych warunków. Jest ono szczególnie przydatne, kiedy wybierasz je z różnych kategorii, np. Demografia i Zachowanie, i nie wszystkie wybrane elementy możesz zobaczyć jednocześnie.

Nazwij segment i zapisz go.

„Analyticsowy obraz” Daana jest gotowy do użycia!


Możesz sprawdzać, czy „Daan” się pojawia w raportach, czy używa częściej urządzeń mobilnych czy woli desktop, jakie strony wyświetla i jak często wraca.


Czy w Twoich raportach jest wiele osób odpowiadających Twojej personie?


2. Segment użytkowników z mediów społecznościowych


Oczywiście nie musisz ograniczać się do mediów społecznościowych. W ten sposób możesz również skonfigurować segment użytkowników wchodzących z innych źródeł, na przykład z mediów branżowych lub z płatnej reklamy (medium „cpc”).





Wejdź do Administracja > (prawa kolumna) Widok > Segmenty > + NOWY SEGMENT


Z kolumny rodzajów warunków po lewej wybierz Zaawansowane > Warunki i w środkowej części zaznacz Filtr - Sesje – Uwzględnij. Następnie wybierz Źródło – zawiera – facebook i kliknij na przycisk „LUB” po prawej. W kolejnym rzędzie wpisz nazwę kolejnego medium społecznościowego. Dodawaj rzędy tak długo, jak długo będziesz dopisywać po jednym źródle.


Uwaga: Nazwy źródeł wpisujemy małymi literami, ponieważ źródło jest brane z adresu URL, zatem będzie facebook, linkedin i tiktok, a nie Facebook, LinkedIn i TikTok. Poza tym Analytics będzie podpowiadał nazwy źródeł na podstawie już zebranych danych, ale nie musisz wpisywać osobno m.facebook.com, l.facebook.com i lm.facebook.com. Dzięki temu, że warunek jest ustawiony jako „źródło zawiera” wystarczy tylko jeden charakterystyczny fragment adresu, żeby Analytics wyłapał je wszystkie. Dlatego „facebook”.


Oczywiście możesz też stworzyć osobne segment na każde z tych źródeł i porównywać je między sobą.

Nazwij segment i zapisz go.

Gotowe!


Używając tego segmentu, możesz sprawdzić, jaki wpływ na ruch w Twojej witrynie mają działania w mediach społecznościowych. Pamiętaj jednak, że nie ma w nich ruchu z Messengera ani innych komunikatorów. Jeśli ktoś się podzielił linkiem do Twojej www w wiadomości prywatnej, to wpadnie ona jako wejście bezpośrednie (direct / none).


3. Segment wykluczający spam


Czasem w raportach pojawiają się adresy stron, które nie istnieją w Twojej witrynie? A do tego powodują skok w ruchu? To właśnie spam wywołany działaniem botów. Oto co robimy z już zarejestrowanym wśród danych spamem.





<