• owwwla

Listy remarketingowe - wszystko, co chcesz o nich wiedzieć, ale boisz się zapytać

Zaktualizowano: 4 paź 2021

Ten artykuł jest kontynuacją tematu remarketingu, który opisałam w poście Co to jest remarketing, jak go włączyć i jak korzystać, czyli tak dla ludzi o mocnych nerwach. Jeśli jeszcze nie wiesz zbyt wiele na ten temat, to polecam Ci jego lekturę. Znajdziesz go tu.


Jak wiesz, teoria jest dobry wsparciem dla praktyki. A skoro orientujesz się już, czym jest remarketing i jak go włączyć, to teraz dowiesz się najważniejszych rzeczy na temat list remarketingowych, bez których trudno rozpocząć działania z odbiorcami w Analytics i Ads. Na końcu znajdziesz krótkie tutoriale tworzenia podstawowych rodzajów list. Wszystkie zamieszczone tu instrukcje dotyczą list odbiorców tworzonych w Universal Analytics dla remarketingu statycznego. O remarketingu dynamicznym będę pisała w osobnym artykule, bo to wyższy poziom jazdy.


Zaczynamy jak zawsze od spisu treści – możesz wskoczyć bezpośrednio do interesującego Cię tematu:


Czy zbieranie list, kiedy nie mam jeszcze przygotowanej kampanii ma sens?

Kiedy zacząć tworzyć listy remarketingowe?

Analytics i Ads – różnice w tworzeniu list odbiorców

Jak używać list odbiorców – kierowanie, wykluczanie i okres członkostwa na liście

Listy odbiorców w Ads

5 podstawowych list odbiorców – tutoriale

Wszyscy użytkownicy z terenu Polski – z różnymi okresami członkostwa

Użytkownicy odwiedzający konkretne strony witryny

Użytkownicy, którzy porzucili koszyk

Użytkownicy, którzy zrealizowali cel, np. pobrali bezpłatny e-book

Użytkownicy, którzy byli na stronie produktu, ale nie dodali go do koszyka

Ponadto

Materiały dodatkowe


Czy zbieranie list, kiedy nie mam jeszcze przygotowanej kampanii ma sens?


Zacznijmy od początku, czyli czy listy odbiorców są Ci potrzebne i kiedy. Jeśli stosujesz płatną reklamę lub planujesz ją wdrożyć w ciągu następnych miesięcy, to zdecydowanie tak. Listy remarketingowe to listy odbiorców, którzy wykazali zainteresowanie Twoją działalnością. Jeśli więc myślisz o tym, żeby pozyskać klientów lub przypomnieć się osobom, które już skorzystały z Twoich usług, to stwórz ich listę. Później, podczas tworzenia kampanii będziesz ustalać, do kogo chcesz kierować reklamy. Listy odbiorców są wtedy jedną z opcji. Na liście zaś będą osoby, które zachowały się w określony, ważny dla Ciebie sposób, czyli odwiedziły konkretną stronę, kupiły, pobrały materiał lub napisały do Ciebie. Wiesz, do kogo wysyłasz swoją reklamę 👍


Kiedy zacząć tworzyć listy remarketingowe?


Możesz już 😊 Szybkość zbierania się list odbiorców zależy od liczby użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Jeśli więc masz codziennie około stu użytkowników w witrynie, to miesiąc wystarczy Ci, żeby napełnić listy. Im mniejsza liczba użytkowników, tym dłuższy czas zbierania odbiorców. I zwróć uwagę, że mówimy o pojedynczych użytkownikach, a nie o sesjach, więc fani powracający do Ciebie codziennie będą wciąż liczeni pojedynczo.

Jeśli masz wątpliwości, czym w Analytics różnią się użytkownicy od sesji, to zajrzyj do artykułu: Ruch na stronie internetowej i co w nim takiego ważnego (kliknij w tytuł, żeby przejść).


Analytics i Ads – różnice w tworzeniu list odbiorców


Zanim stworzymy pierwsze listy, przeczytaj o tym, jakie różnice możesz zobaczyć pomiędzy Analytics i Ads. To zaoszczędzi Ci stresu w późniejszym okresie. Listy odbiorców opierają się na tym, co „widzi” Analytics lub Ads na stronach Twojej witryny. Uwaga: Jeśli nie ma tam kodu (tagów) Google, to nie żadne dane się nie przesyłają.) W związku z tym Analytics ma więcej możliwości ustawień, bo to narzędzie zajmuje się obserwowaniem zachowań użytkowników. Można więc stworzyć listy odbiorców, którzy wyświetlili określone strony / sekcje strony, byli przez określony czas w witrynie lub nawet ich sesja odbyła się dokładnie dwa dni temu. Odbiorcami z listy mogą stać się również użytkownicy określonych segmentów (np. osoby, które weszły na stronę z sieci społecznościowych) lub zrealizowali cel konwersji. A także – co ważne – ci wszyscy, którzy czegoś NIE zrobili. Na przykład odwiedzili strony produktów, ale nie weszli do koszyka lub byli na stronie kontakt, ale nie wypełnili formularza.


Markowi, znanemu nam właścicielowi MojejChatkiNadMorzem, właśnie zaświeciły się oczy, bo jego wyobraźnia już ruszyła.


– Więc mogę stworzyć listy odbiorców, którzy oglądali moją ofertę wynajmu pokojów, ale nie dotarli do strony potwierdzenia złożenia rezerwacji, a potem wysyłać do nich specjalnie reklamę z moją ofertą! Ale… w jaki sposób ja im pokażę reklamę z poziomu Analytics?

– Listy odbiorców tworzone w Google Analytics można łączyć z Ads. W Universal Analytics robi się to w ustawieniach listy, a w GA4 są one importowane automatycznie.


Uwaga: Listy z GA4 pojawiają się w Ads automatycznie, ale żeby dane się tam zbierały, to trzeba uruchomić usługę Google Signals (artykuł Google na ten temat znajdziesz oficjalnej dokumentacji - kliknij tu, żeby do niego przejść).


Jak używać list odbiorców – kierowanie, wykluczanie i okres członkostwa na liście


Reklamy remarketingowe, czyli kierowane do odbiorców z list, są ustawiane w Ads. Co jeszcze warto wiedzieć, kiedy zaczyna się pracę z listami? Zarówno w Ads jak i w Analytics pierwsza powstaje lista Wszyscy użytkownicy, z okresem członkostwa 30 dni, której nie można edytować. Jeśli więc potrzebujesz listy o dłuższym lub krótszym okresie członkostwa, to stwórz nową. Wiele osób używa list, które mają takie same parametry podstawowe, ale jedna jest na 14 dni, druga na 30, a trzecia na 90 dni.


– Czekaj, a o co chodziło z tym okresem członkostwa na liście? pyta Jola z gabinetu terapeutycznego.

– Chodzi o to, jak długo masz możliwość przesyłać reklamy do osób z listy. Okres członkostwa liczy się dla każdego użytkownika indywidualnie. Jeśli ktoś, po odwiedzeniu Twojej witryny, trafia na listę 30-dniową, a w dziesiątym dniu jego członkostwa włączysz kampanię reklamową na trzy miesiące, to ta osoba będzie odbiorcą reklamy przez kolejnych dwadzieścia dni (potem znika z listy). O ile oczywiście nie wejdzie w międzyczasie ponownie na Twoją witrynę, a wtedy odnowi okres członkostwa na kolejne 30 dni. Minimalny okres członkostwa to 1 dzień, a maksymalny to 540 dni.


– 540 dni?! Przecież to prawie dwa lata? dziwi się znów Jola.

– Taka lista przyda się mnie – włącza się Tomasz prowadzący sklep z produktami dla zwierząt – do sezonowych promocji. Warto wracać do dawnych klientów z ofertami specjalnymi!


– Rozumiem, dodała po chwili Jola. – Czyli reklamy będą się wyświetlać osobom będącymi członkami listy, ale tylko jeśli w tym okresie mam aktywną kampanię kierowaną na tę listę?

– Zgadza się. I pamiętaj, że możesz również konkretne listy WYKLUCZAĆ spośród odbiorców reklam. Na przykład osoby, które wypełniły formularz kontaktowy i już się umówiły na wizytę.


– A ja z kolei spotkałam się z tym, że rozmiary list, które „widzi” Analytics, są dużo większe niż od tych, które można wykorzystać w Ads.

Monika, prowadząca szkołę językową, przytacza dane z listy wszystkich użytkowników zbieranej w Analytics, która w Ads ma zaledwie połowę tej liczby i w dodatku różne rozmiary w zależności w zależności od rodzaju sieci reklamowej (wyszukiwanie, display, You Tube i Gmail). I ma rację.


Zacznijmy od tego, że Ads ma podpięty algorytm maszynowego uczenia się i jest w stanie z zebranych danych wybrać grupę potencjalnych klientów, którzy wykonają wskazane przez Ciebie działanie, czyli klikną w reklamę lub wyślą formularz, lub kupią. Nie wiadomo tego dokładnie, bo nie ma oficjalnych źródeł, ale można przypuszczać, że RODO też ogranicza dostęp do odbiorców. Osoby, do których kierowane są reklamy remarketingowe, muszą na to wyrazić zgodę. Być może to filtrowanie odbywa się dopiero po stronie Ads. Drugim niejasnym aspektem rozmiarów list odbiorców są różnice ze względu na rodzaj sieci, czyli gdzie kampania ma być wyświetlana.


Są cztery rodzaje:

  • Sieć wyszukiwania Google – czyli reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google. Lista remarketingowa musi mieć przynajmniej 1000 (tysiąc) odbiorców aktywnych w ciągu ostatnich 30 dni, żeby reklama mogła się wyświetlać.

  • Sieć reklamowa Google (tzw. display) – czyli reklamy z obrazkami i banerowe pojawiające się w witrynach np. serwisów internetowych, takich jak onet. Tu wystarczy 100 (stu) użytkowników aktywnych w ciągu ostatnich 30 dni.

  • YouTube – czyli reklamy w serwisie youtube.com – różnego rodzaju. Ta lista remarketingowa musi mieć przynajmniej 1000 (tysiąc) odbiorców aktywnych w ciągu ostatnich 30 dni.

  • Kampania w Gmailu – czyli reklamy pojawiające się w skrzynce odbiorczej gmail.com. Również ta lista musi mieć przynajmniej 1000 (tysiąc) odbiorców aktywnych w ciągu ostatnich 30 dni.

Po uzyskaniu odpowiedniej liczby użytkowników na liście, można ją wykorzystać do kierowania lub wykluczenia tych odbiorców do wyświetlania reklam.


Ta część z limitami jest jasna, ale nie wiadomo, jak skonfigurowany jest algorytm przypisujący różne liczby odbiorców do tych rodzajów sieci. Może się zdarzyć, że kiedy w rozmiarze sieć reklamowa jest już 500 odbiorców, to w sieci wyszukiwania nadal widnieje 0. Pozostaje tajemnicą, czy to zależy od bardziej od samych użytkowników i ich zachowania w internecie czy od sposobu działania konkretnego konta Ads i jego dotychczasowej aktywności w kampaniach. A może od jednego i drugiego.


Listy odbiorców w Ads


Skoro zaś już jesteśmy w Ads, to jeszcze dwa słowa o listach tworzonych tutaj. Oprócz tych importowanych z Analytics, można też tworzyć bezpośrednio w Ads listy oparte o wyświetlanie stron, na których znajduje się tag remarketingu Ads.


Niewiele to w porównaniu z możliwościami Analytics, ale też coś w sytuacji, gdy ktoś ma tylko Ads. Jest tu jednak jeszcze coś co jest niezwykle cenne i zawdzięczamy to algorytmowi maszynowego uczenia się: listy odbiorców „podobnych do” – to użytkownicy, którzy jeszcze NIE odwiedzili Twojej witryny, ale ich aktywność w sieci sugeruje, że mogliby być Twoimi klientami.


Nie uda się natomiast stworzyć list odbiorców, którzy odwiedzili inne, wskazane przez Ciebie witryny, na przykład konkurencji. No, tak dobrze to nie ma 😉


5 podstawowych list odbiorców - tutoriale


Monika, Jola, Marek i Tomasz już się biorą za tworzenie list odbiorców. Stworzyłam dla nich krótkie tutoriale z budowy konkretnych list w Universal Analytics. To podstawowe rodzaje – przejrzyj je i skorzystaj. Na pewno Ci się przydadzą.


Uwaga: Pamiętaj, że pierwsza lista odbiorców jest automatycznie skonfigurowana i nie możesz jej edytować. Po prostu ją zapisz, a następnie kliknij „+ NOWI ODBIORCY”.

Jeśli chcesz jej używać w Ads, zaznacz numer swojego konta w opcji „Dodaj miejsce docelowe”, a na końcu „Włącz” listę.



Kiedy opublikujesz listę, to kliknij na „Powrót na stronę Odbiorcy”, bo drugi przycisk – „Zamknij odbiorców” zamyka listę, która w tym momencie przestaje się zbierać i jest to działanie nieodwracalne.



W tabeli ze wszystkimi listami odbiorców zobaczysz, z jakimi typami kont jest połączona każda z nich (Analytics / Google Ads).


1. Wszyscy użytkownicy z terenu Polski – z różnymi okresami członkostwa


Dla Tomasza, bo planuje akcje promocyjne, a dostawy ma tylko w Polsce.


  • Wejdź do Administracja > Usługa (środkowa kolumna) > Definicje list odbiorców > Odbiorcy.

  • Kliknij czerwony przycisk „+ NOWI ODBIORCY”.

  • Z listy „Definicja odbiorców” wybierz „Wszyscy użytkownicy”



Tutaj widzisz, ilu było wszystkich użytkowników w ostatnich 7 dniach (do wczoraj). Ustaw okres członkostwa lub zostaw domyślne 30 dni. Kliknij w ołówek.


  • W Kreatorze listy odbiorców wejdź do Dane demograficzne > Lokalizacja > wybierz Kraj – zawiera – Poland (po wpisaniu pierwszej litery Analytics podpowie Ci właściwą nazwę z już zebranych danych). Po prawej stronie zobaczysz wybrane przez siebie warunki – to się przyda, jeśli będziesz korzystać z różnych kategorii jednocześnie. Kliknij „Zastosuj”.



  • Nazwij swoją listę i kliknij „Dalsze kroki”.


  • Kliknij „Dodaj miejsca docelowe” i zaznacz okienko przy wybranym koncie Ads i usłudze Analytics. Lista zapisana w Analytics jako miejscu docelowym pozwoli Ci przeglądać specjalny raport Odbiorcy > Odbiorcy, w którym będą dane z utworzonych przez Ciebie list. (UA-odbiorcy-all-PL-5.png)



  • Opublikuj.

Wideo tutorial do tej listy dostępny jest na kanale YouTube Owwwla - Google Analytics od podstaw (kliknij w nazwę, aby przejść do filmu).


2. Użytkownicy odwiedzający konkretne strony witryny


Dla Marka, który wysyła ofertę first minute osobom, które już w styczniu przeglądają katalog pokojów.


  • Wejdź do Administracja > Usługa (środkowa kolumna) > Definicje list odbiorców > Odbiorcy.

  • Kliknij czerwony przycisk „+ NOWI ODBIORCY”.

  • Z tabeli „Definicja odbiorców” wybierz „Użytkownicy, którzy odwiedzili określoną sekcję mojej witryny”.



  • W Kreatorze listy odbiorców ustaw „Strona” – zawiera – (wpisz fragment adresu URL Twojego katalogu, np. „accomodations”). Po prawej stronie zobaczysz wybrane przez siebie warunki – to się przyda, jeśli będziesz korzystać z różnych kategorii jednocześnie. Kliknij „Zastosuj”.


Teraz widzisz, ilu było wszystkich użytkowników, którzy spełnili ten warunek w ostatnich 7 dniach (do wczoraj). Ustaw okres członkostwa lub zostaw domyślne 30 dni. Kliknij w ołówek.

  • Nazwij swoją listę i kliknij „Dalsze kroki”.


  • Kliknij „Dodaj miejsca docelowe” i zaznacz okienko przy wybranym koncie Ads i usłudze Analytics. Lista zapisana w Analytics jako miejscu docelowym pozwoli Ci przeglądać specjalny raport Odbiorcy > Odbiorcy, w którym będą dane z utworzonych przez Ciebie list.

  • Opublikuj.

Wideo tutorial do tej listy dostępny jest na kanale YouTube Owwwla - Google Analytics od podstaw (kliknij w nazwę, aby przejść do filmu).


3. Użytkownicy, którzy porzucili koszyk


Dla Moniki, która oferuje kursy on-line. Taki kurs nie jest tani, więc warto się przypomnieć po kilku dniach – może klient zapomniał, gdzie widział jej świetną ofertę.


Uwaga: tę listę stworzymy na bazie segmentu Porzucenia koszyka. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, zajrzyj do artykułu Klocki dla dużych, czyli 6 segmentów, które Ci się przydadzą (kliknij w tytuł artykułu, żeby do niego przejść).


  • Wejdź do Administracja > Usługa (środkowa kolumna) > Definicje list odbiorców > Odbiorcy.

  • Kliknij czerwony przycisk „+ NOWI ODBIORCY”.

  • W tabeli „Definicja odbiorców” kliknij w „Importuj segment”.