top of page
owwwla

Jak korzystać z GA4 – przewodnik po interfejsie

Starożytny grecki filozof, Heraklit z Efezu, powiedział podobno, że nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki. Woda płynie, więc nawet, gdybyśmy wyszli i od razu weszli jeszcze raz, to już nie będzie ta sama rzeka. Czasem ta myśl przychodzi mi do głowy, kiedy otwieram rano kartę z Google Analytics 4. W mojej głowie pojawia się pytanie: Co dziś zmieniono? Czy dodano coś nowego? Czy przesunięto gdzieś jedną z opcji? Ludziom nieprzyzwyczajonym do tego, że w narzędziach Google ciągle się coś zmienia bez uprzedzenia trudno potem wytłumaczyć, że to nie jest brak profesjonalizmu z mojej strony, tylko taka specyfika firmy Google. 🤷‍♀️ Spodziewam się więc, że ten artykuł będę od czasu do czasu aktualizować. Obecna wersja pochodzi z 21 grudnia 2022 i właśnie dziś zapraszam Was na wycieczkę po interfejsie GA4, czyli co gdzie się znajduje w nowym Google Analytics.


Będzie trochę porównań do Universal Analytics, ale jeśli nie masz doświadczeń z tym narzędziem, to też wszystko zrozumiesz. To co, ruszamy? Jeśli nie masz czasu czytać naraz całości, to skorzystaj ze spisu treści i wskocz do interesującej Cię części.



Strona główna

Na stronie głównej znajdziesz karty z podstawowymi danymi z ruchu strony, w tym liczbę użytkowników, kraje, z których się łączyli z Twoją witryną, najczęstsze kanały ruchu czy najpopularniejsze strony w witrynie. Zakres czasowy jest automatycznie ustawiony na ostatnich 7 dni, ale możesz go zmieniać według potrzeb. Najciekawszą częścią tej sekcji Analytics jest „Ostatnio oglądane” (na razie wciąż zatytułowane po angielsku „Recently accessed”). Tu znajdziesz pięć raportów lub opcje GA4, które odwiedzał_ś przed wyświetleniem strony głównej, nawet jakiś czas temu. Kiedy już nabierzesz nawyków odwiedzania konkretnych raportów, ta część pozwoli CI trafiać do nich bez przedzierania się do każdego z nich osobno przez menu.


Raporty

Raporty podzielono na kilka kolekcji tematycznych. To jest główna zmiana, do której trzeba się przyzwyczaić po dłuższym używaniu Universal Analytics. Nazwy są nieco inne, zawartość jednak podobna, bo wciąż mierzymy ruch na stronach internetowych. 😉


Przegląd raportów

Ta część składa się z 13 kart dających poglądową wiedzę na temat różnych aspektów ruchu w witrynie. Projektanci z Google ułatwiają nam zadanie i oprócz samych danych podają pytania, które pomagają szybciej skojarzyć, do czego dana karta lub wykres służą. I tak na przykład po pytaniu „Skąd pochodzą twoi nowi użytkownicy?” znajduje się wykres przedstawiający nowych użytkowników według metryki Pierwszy użytkownik – domyślna grupa kanałów. Albo „W jakim stopniu udaje ci się utrzymać użytkowników?” przy wykresie aktywności użytkowników według kohorty. Wiem, jak wyglądają miny większości osób widzących słowo „kohorta” w kontekście danych analitycznych, bo „co ten starożytny rzymski batalion robi w internecie”? Tymczasem w statystyce to grupa danych (w tym wypadku użytkowników) wyodrębniona z całości na podstawie jakiejś wspólnej cechy. Zatem kohortą mogą być uczniowie, który kupili kurs do egzaminu norskprøve i Monika, która ich uczy sprawdza, jak często wracają do jej stron z materiałami pomocniczymi. Dodanie pytań naprowadzających na właściwe rozumienie danych to naprawdę jedna z lepszych rzeczy, które się trafiły rozpoczynającym przygodę z Google Analytics 4.

Nie przywiązuj się do tego, że kart jest trzynaście. Można je dowolnie odejmować lub dodawać po kliknięciu w ołówek edycji w prawym górnym rogu. Pamiętaj, że możesz nowy zestaw kart zapisać jako osobny, nowy raport lub nadpisać obecny.


GA4: Przegląd raportów
GA4: Przegląd raportów


Czas rzeczywisty

W porównaniu do Universal Analytics, dane z czasu rzeczywistego są dość kompaktowe; wszystkie elementy umieszczono na jednej stronie. Mamy więc i liczbę odbiorców, i kraj, z którego wchodzą do witryny, i zdarzenia do objęcia jednym spojrzeniem, bez przełączania się między pojedynczymi sekcjami.

Pamiętaj tylko, że teraz czas rzeczywisty obejmuje tylko ostatnie 30 minut, a nie jak w dawnym Analytics 5 i 30 minut, do wyboru. W związku z tym raczej się go już nie używa do testowania działań na stronach. Testy przeprowadza się w Debug View.


Kolekcja Cykl życia

To kolekcja raportów dotyczących tego, co się dzieje w witrynie. Znajdziesz tu dane o tym, skąd przychodzą Twoi użytkownicy, co robią na stronach i jak wygląda generowanie przychodów, czyli zakupy on-line, a osobno – jaka część użytkowników wraca do witryny po określonym czasie.


Pozyskanie

Sekcję Pozyskanie otwiera raport ogólny, w którym można przy każdej karcie / wykresie kliknąć w link do raportu szczegółowego dotyczącego danych informacji. Na przykład z karty „Sesje według Sesja – domyślna grupa kanałów”, możesz kliknąć w link „Wyświetl raport dotyczący pozyskiwania ruchu ->” i przejść do danych szczegółowych.



GA4: Przeście z karty ogólnej do raportu szczegółowego.
GA4: Przeście z karty ogólnej do raportu szczegółowego.


W menu po lewej stronie zobaczysz wtedy, że opuścił_ś „Pozyskanie użytkowników ogółem”, a aktywny jest raport „Pozyskiwanie ruchu”.


Zwróć uwagę, że Pozyskanie użytkowników i Pozyskanie ruchu nie są tym samym. Pierwszego z raportów będziesz używać, kiedy zechcesz sprawdzić, skąd się biorą osoby odwiedzające Twoją witrynę pierwszy raz, czyli tylko wybranej grupy użytkowników. Drugi dotyczy całego ruchu.


Zaangażowanie

Sekcja Zaangażowanie odpowiada dawnemu „Zachowaniu”, ale – podobnie jak w przypadku pozostałych raportów w GA4 – jest okrojona do niezbędnego minimum. Kiedy poczujesz, że potrzebujesz więcej danych, możesz chwycić za ołówek edycji i zmodyfikować każdy z raportów lub stworzyć w Bibliotece zupełnie nowy.


Po otwierającym listę raportów „Zaangażowaniu ogółem” znajdziesz znajome Zdarzenia, Konwersje, Strony i ekrany oraz Stronę docelową. Ostatni z nich został dodany dosłownie na początku grudnia 2022, więc, jak widzisz, zmiany wciąż nam tu towarzyszą. Zakładam jednak, że większość opcji będzie sprawna i dostępna przed dniem „Zero” (czyli 1 lipca 2023), gdy GA4 przestanie być opcją, a stanie się jedyną dostępną wersją Google Analytics.


Zdarzenia obejmują wszystkie interakcje ze stroną; od wyświetleń (page_view), przez pomiar zaawansowany, czyli automatyczne zbieranie danych o kliknięciach, przewijaniu stron, korzystaniu z formularzy, wyświetlaniu filmów, pobieraniu plików i wyszukiwaniu haseł w witrynie, aż po zdarzenia zdefiniowane przez Ciebie. A tych zdarzeń możesz stworzyć ile chcesz, ponieważ wersja Google Analytics dla witryn nie ma ograniczeń. Jeśli więc, tak jak Jola z gabinetu psychologicznego, zbierasz zapisy na wizyty, albo, jak Markowi z Mojejchatkinadmorzem.pl, zależy Ci na formularzach kontaktowych, to właśnie te działania w witrynie będą dla Ciebie istotnymi zdarzeniami. A stąd już tylko krok do określenia ich jako konwersje (dawniej: cele).


Raport Konwersje prezentuje dane o tych tylko zdarzeniach, które w części administracyjnej (Administracja > Usługa > Zdarzenia(sic!)) zaznaczł_ś jako konwersje. Ale – wciąż mnie to cieszy – nie trzeba ich konfigurować od zera, jak w Universal Analytics. Zwykłe przesuniecie suwaka aktywuje lub dezaktywuje zdarzenie jako konwersję.


Do zaangażowania zalicza się również wyświetlanie poszczególnych stron witryny, dlatego znajdziesz tu raporty o Stronach i ekranach oraz o Stronach docelowych (kluczowe, kiedy prowadzisz kampanie prowadzące do konkretnych stron). Zwróć uwagę, że zaktualizowano definicję jednej z metryk, „Średniego czasu zaangażowania”. Teraz oznacza to „Średni czas, przez jaki aplikacja znajdowała się na pierwszym planie lub przez jaki czas strona internetowa była aktywna w przeglądarce”. Zatem otwarta tygodniami karta w tłumie innych kart w Twojej przeglądarce nie będzie cały czas brana pod uwagę w danych o ruchu, podobnie jak aplikacja działająca tylko w tle innych procesów na smartfonie.


Generowanie przychodu

Wszystko, co wiąże się z przychodem, umieszczono w sekcji „Generowanie przychodu” i podzielono na

· Zakupy e-commerce (sklep on-line)

· Zakupy w aplikacji (mobilnej)

· Reklamy wydawcy (dla witryn, które udostępniają swoją przestrzeń reklamom sieci Google).


Prezentowane są tu zdarzenia ze ścieżki zakupowej, takie jak wyświetlenie produktu, dodanie do koszyka, zakupy, ale również współczynniki dodania do koszyka oraz zakupu i liczba zakupionych produktów czy przychód. To, co trzeba dodać sobie samemu, to wymiar ID transakcji. Pomimo że jest to obowiązkowy parametr e-commerce, to nie przewidziano miejsca na jego wyświetlenie. Na szczęście można go zarejestrować i dodać do raportu.


Jeśli w Universal Analytics Twoim ulubionym raportem był wykres słupkowy ścieżki zakupowej, to możesz się poczuć nieco rozczarowan_. Ten element trzeba sobie stworzyć samodzielnie w części Eksplorowanie. O tym, jak jej używać będę pisała w kolejnym odcinku przewodnika po GA4, więc możesz się zapisać na newsletter (na dole strony), żebym przesłała Ci bezpośrednio do skrzynki mailowej wiadomość, kiedy tylko go opublikuję.


Utrzymanie

Tu zaczniesz zaglądać po dłuższym zbieraniu danych, żeby zobaczyć, jak często i przez jaki okres użytkownicy wracają na Twoją witrynę. Jeśli, tak jak Dominika, udostępniasz swoim klientom narzędzie do pracy on-line, to będzie Cię bardzo interesowało, czy wracają oni regularnie czy tylko zakładają konto i zapominają o nim.


Kolekcja Użytkownik

Kolekcja Użytkownik została skrócona do minimum. Znajdują się tu podstawowe dane demograficzne, takie jak kraj, miasto, płeć, zainteresowania, wiek czy język.

Wśród danych technologicznych z kolei są: platforma i kategoria platformy (np. web / desktop), system operacyjny, przeglądarka, kategoria urządzenia, rozdzielczość ekranu, wersja aplikacji, stabilność aplikacji oraz model urządzenia. Jeśli nie masz aplikacji, to te karty pozostaną puste, chyba że je usuniesz przy pomocy ołówka edycji 😉

Do sprawnego korzystania z tych raportów warto zapoznać się z małym trickiem, jaki Google zastosowało do zoptymalizowania ilości miejsca w menu. Zajrzyj do Protipów poniżej, gdzie opisałam kilka takich nieoczywistych szczegółów.


Protipy:

1. W menu sekcji Dane demograficzne i Technologie widać tylko podział na dane „ogółem” oraz „szczegółowe dane”. Jeśli wejdziesz od razu do raportu danych szczegółowych, to znajdziesz tam informacje dotyczące tylko jednego zakresu, na przykład kraju użytkownika. A przecież powinny być jeszcze wiek i płeć. Jak je znaleźć? Do raportów szczegółowych danych zawsze wchodź raportu „ogółem”. Tam, z każdego mini raportu można przejść do całości poświęconej danemu wymiarowi. Przejście znajdziesz w prawym dolnym rogu, pod niebieskim napisem zaczynającym się od słów „Wyświetl raport dotyczący (nazwa wymiaru)”.



GA4: Przejście z raportu "ogółem" do szczegółowego.
GA4: Przejście z raportu "ogółem" do szczegółowego.


2. Jeśli w Universal Analytics używał_ś często segmentów, to pamiętaj, że tutaj nazywają się „porównaniami”. Pozwalają one na przykład na zestawienie w raporcie danych wszystkich użytkowników i użytkowników spełniający określony warunek. Monika lubi z niego korzystać, kiedy sprawdza, z jakich źródeł ruchu przychodzą wszyscy użytkownicy względem tych łączących się tylko z Norwegii. Dzięki temu widzi, czy w jej miejscu pracy skuteczniej przyciągają na strony kursów media społecznościowe czy wyszukiwarki. Porównania znajdziesz w prawym górnym rogu pod kwadratową ikonką z wykresem. Za każdym razem trzeba sobie wybrać warunki wymiaru, (na razie) nie można ich zapisać na później.


3. Przy pobieraniu raportu nie ma (na razie?) opcji eksportu do arkuszy Google. Tylko PDF lub CSV.


4. Ciekawą opcją uczącą nieco, jak można korzystać z Analytics, są Trendy (prawy górny róg każdego raportu). To zestaw pytań podzielonych według kategorii. Możesz zapytać na przykład: W które dni mam najwięcej użytkowników? a GA4 odpowie Ci zestawieniem dni tygodnia z liczbą użytkowników w każdym z nich i wszystko masz jak na dłoni. Serdecznie polecam, jeśli zaczynasz przygodę z analizą ruchu w witrynie i nie wiesz, o co Analytics zapytać.


5. A teraz coś specjalnego: każdy z raportów można przesunąć w inne miejsce, dołożyć swój osobny raport lub całą sekcję. Innymi słowy można stworzyć własne, indywidualne menu. Przykładem jest dodanie raportów z Google Search Console lub kopii raportów podstawowych, ale z założonym na dane filtrem.


6. W już istniejących raportach możesz zmieniać kolumny z wymiarami i metrykami / danymi. Jeśli masz wymiar niestandardowy zarejestrowany w GA4 (Administracja > Usługa > Definicje niestandardowe),to możesz go również dodać do raportu i używać jako głównego wymiaru, zamieniając kolumnę po lewej stronie tabeli.


7. Dane w raportach (poza czasem rzeczywistym) pojawią się dopiero następnego dnia. Jeśli liczył_ś na to, że będzie jak w Universal Analytics po kwadransie, to czeka Cię zawód. Wprawdzie w zakresach dat do wyboru znajduje się „Dzisiaj”, ale (póki co) nie prezentuje żadnych danych. Może ta zmiana jeszcze przed nami. 😉


Biblioteka

Ostatnia na liście części Raporty jest Biblioteka. Jeśli masz dostęp do GA4 na prawach edycji, to znajdziesz ją w menu, poniżej wszystkich kolekcji raportów.


To tu znajduje się lista wszystkich raportów i kolekcji, które powstały automatycznie lub zostały dodane do Twojej usługi ręcznie. Tutaj również możesz stworzyć własną kolekcję raportów, jeśli obecne nie pasują Ci pod względem prezentowanych danych lub zestawień kart i wykresów.


Nowo opublikowane kolekcje pojawią się w menu po lewej, ułożone w kolejności alfabetycznej.


Jeśli zmodyfikujesz któryś z raportów podstawowych i zapiszesz jako nowy, to tutaj możesz sprawdzić na podstawie którego szablonu został stworzony.



GA4: Biblioteka raportów.
GA4: Biblioteka raportów.


Eksplorowanie

To Twoja tablica „na brudno”. Tutaj możesz stworzyć taki raport szczegółowy, którego potrzebujesz w danej chwili. Wśród szablonów jest kilka typów eksploracji: swobodna (tabela), ścieżka (zaznaczasz punkty, które muszą być zaliczone do przejścia ścieżki w witrynie), sekwencja ścieżki (inaczej „przepływy”), segmenty (nachodzące na siebie podzbiory danych), eksplorator zachowania użytkownika, kohorty (określone zachowanie użytkownika na przestrzeni czasu), cykl życia użytkownika. Są też dodatkowe szablony w galerii.


Eksploracje można szybko stworzyć i udostępnić. Niestety, tylko jej twórca może ją edytować. Czasem używa się ich do stworzenia raportu z danymi niestandardowymi, które GA4 zbiera z tagów, ale nie pokazuje w żadnym z raportów podstawowych.


Kiedy już eksploracja nie jest więcej potrzebna, można ją usunąć.


Eksploracjom poświęcę osobny artykuł, bo ich obsługa nie jest wybitnie intuicyjna. Za to, jak zorientujesz się w podstawach, to będzie Cię ograniczać już tylko własna wyobraźnia. 😉


Reklamy


Wydajność

W raporcie dotyczącym wydajności reklam zobaczysz dane o konwersjach z ruchu, który ma w medium „cpc”, czyli płatny ruch z Google Ads, ale również każda kampania, której przypiszesz samodzielnie parameter utm_medium=cpc. Więcej na ten temat, w tym o parametrach UTM przeczytasz w artykule Twój ruch, czyli źródła ruchu w Google Analytics i jak z nich korzystać.

Atrybucja

W raportach atrybucji możesz z kolei porównać wpływ poszczególnych kanałów na konwersje, dzięki porównywarce modeli atrybucji oraz prześledzić wielokanałowe ścieżki konwersji, czyli którymi kanałami przychodzili do Ciebie użytkownicy zanim dokonali konwersji (na przykład zapisu, przesłania formularza czy zakupu). Jeśli odwiedzali witrynę kilkakrotnie, to może wychwycisz wzorzec wskazujący, że najczęściej pierwszy raz przychodzili z płatnej kampanii, potem z wyszukiwania bezpłatnego, a w końcu wchodzi bezpośrednio na adres witryny? A może większość Twoich klientów przychodzi i konwertuje po otrzymaniu newslettera ze zniżką na zakupy?


Konfiguracja

Od 10 grudnia 2022 wszystkie elementy z tej sekcji znajdują się w Administracja. Co to było? Ustawienia dla: Zdarzenia, Konwersje, Odbiorcy, Definicje niestandardowe oraz Debug View służący do testów w czasie rzeczywistym.



GA4: Przekierowanie z Konfiguracji do Administracji.
GA4: Przekierowanie z Konfiguracji do Administracji.


Administracja


Konto

Tu bez zmian; ustawiasz to, to dotyczy całego konta Google Analytics.


Usługa

W podstawowej wersji GA4 zniknęły widoki, więc wszystkie elementy konfiguracji znajdują się w kolumnie Usługa. Po szczegółowe wskazówki dotyczące ustawień usługi zajrzyj do opublikowanej przez mnie Checklisty GA4.


Ponadto, jak już wspomniałam, w tej chwili znajdziesz tu również miejsce konfiguracji dla zdarzeń, konwersji, list obiorców oraz definicji niestandardowych (czyli rejestrację niestandardowych wymiarów i metryk przesyłanych z witryny do GA4).


Tutaj też przyjdziesz, kiedy zechcesz przetestować, czy dane prawidłowo wpływają do Analytics. Do tego służy osobny element GA4, czyli Debug View.


Debug View

Tak, widzę, nie wymyślono dla niego polskiej nazwy, i chyba na razie nie jest to dla twórców Google priorytetem.

Ten element aktywuje się, kiedy w Menadżerze Tagów Google (GTM) zostaje włączony Podgląd / Preview.



GA4: Jak działa Debug View.
GA4: Jak działa Debug View.

Tutaj, na pionowej osi czasu zobaczysz wszystkie zdarzenia wysyłane z witryny i odbierane przez GA4. Kiedy klikniesz na zdarzenie na osi czasu, to wyświetli się ramka z jego szczegółowymi parametrami.


Trzy rodzaje ikon: niebieskie kółko z palcem wskazującym, zielone kółko z chorągiewką oraz czerwone kółko z żukiem pozwalają na pierwszy rzut oka rozróżnić zwykłe zdarzenia od konwersji i błędów. Po prawej stronie znajduje się też lista zdarzeń z ostatnich 30 minut. Dzięki niej wiesz, czego możesz poszukać, przewijając długa oś czasu.


Uwaga: zdarza się, że Debug View włącza się dopiero po minucie lub kilku od uruchomienia Podglądu w GTM. Zalecam cierpliwość. 😉


Użytkownik

Nie zapomnij, że przez Administrację możesz wejść również do ustawień użytkownika, gdzie skonfigurujesz język interfejsu Google Analytics, domyślny zakres dat raportów oraz ustawienia powiadomień (mailowych) z Google Analytics. W obecnej sytuacji warto zaznaczyć „Informacje o nowych funkcjach”, żeby przynajmniej o części zmian i przesunięć w GA4 wiedzieć przed wejściem do swojej usługi 😉


GA4 ma dużo, dużo mniej miejsc do zwiedzania niż Universal Analytics, a mimo to przejście, nawet pobieżne, przez interfejs zajął nam sporo czasu. W kolejnych odcinkach przewodnika skupię się na wybranych zagadnieniach, więc będzie łatwiej. Zawsze jednak możesz tu wrócić i zajrzeć do informacji, gdzie co jest, jeśli w międzyczasie zapomnisz.


Zajrzyj do kolejnych artykułów, żeby przyjrzeć się szczegółom nowego narzędzia. Już wkrótce pojawią się w Bazie wiedzy.


Materiały dodatkowe (kliknij, żeby przejść)


Baza wiedzy:





Jeśli masz pytania lub tematy, których tu nie poruszyłam, a szczególnie Cię interesują, napisz do mnie, chętnie pomogę.


Owwwla



196 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

コメント


bottom of page